Publicatiesoverzicht
-
Tips voor werkplekbegeleiders
Als je leerlingen begeleidt die nog veel Nederlands moeten leren, begrijp je elkaar niet altijd meteen. Hoe zorg je dat de leerling jouw instructie beter begrijpt? Hoe help je de leerling om meer te gaan praten? Deze publicatie geeft twintig...
-
Taalwinst via stage
Leerlingen die nog veel taal moeten bijleren kunnen voordeel hebben van een juiste stageplek. Stages kunnen op verschillende manieren bijdragen aan de taalontwikkeling. In dit artikel krijgt u vijf didactische principes voor taalontwikkeling...
-
Taalontwikkelend werken
Artikel in LES 190. Op de website van de Campagne Leersucces vmbo-mbo is een grote hoeveelheid handige materialen en informatie beschikbaar over taalontwikkelend werken, zo ontdekten de deelnemers aan de proeverij over deze site. Zoals een...
-
Taalcoach helpt collega's een handje
Een taalcoach is een aanspreekpunt, de expert, op het gebied van taal binnen een school. In de Campagne Leersucces is het meestal een docent Nederlands die zijn deskundigheid overdraagt aan de andere collega's. Wat kan de taalcoach betekenen voor...
-
Schoolsucces en taalvaardigheid: Siamese tweeling
In dit artikel geeft Simon Verhallen tips voor de praktijk in de klas. Hij richt zich vooral op de samenwerking tussen docenten rond taalontwikkeling.
-
Samenwerking vmbo-mbo bepaalt leersucces
Taalvaardigheid speelt een belangrijke rol bij leersucces. Wie vakteksten kan lezen en over het vak kan spreken en schrijven, begrijpt de vaklessen beter. Dat geeft voldoening en motivatie en zorgt voor leersucces.
-
Samenwerking nodig voor warme overdracht
Te vaak gaat het mis als anderstalige en taalzwakke leerlingen naar de mbo-2 opleidingen overstappen. Samenwerking tussen docenten in het mbo en vmbo kan een eerste stap zijn voor verbetering. Hierdoor worden doorgaande leerlijnen in zowel...
-
Samenwerken aan leersucces
In Les, tijdschrift voor NT2 en taal in het onderwijs, verscheen het artikel Samenwerken aan leersucces, waarin Lies Alons en Inge van Meelis vertellen over hun ervaringen met de tien scholen die meewerkten in dit project en wat het aan concrete...
-
Samen kom je verder... Doorstroom van internationale schakelklas naar mbo
In dit artikel pleit Lies Alons er voor dat vanaf het begin dat een leerling de isk binnenkomt, het doelperspectief van de leerling centraal staat. Op die manier kan een leerling doelgericht te werk gaan en kan beter gewerkt worden aan doorstroom...
-
Opbrengsten Campagne Leersucces vmbo-mbo
De activiteiten van de Campagne Leersucces zijn gedurende het hele traject gemonitord en de opbrengsten over de periode 2004-2008 zijn gebundeld in deze publicatie.