Publicatiesoverzicht
-
Samenwerking nodig voor warme overdracht
Te vaak gaat het mis als anderstalige en taalzwakke leerlingen naar de mbo-2 opleidingen overstappen. Samenwerking tussen docenten in het mbo en vmbo kan een eerste stap zijn voor verbetering. Hierdoor worden doorgaande leerlijnen in zowel...
-
Schoolsucces en taalvaardigheid: Siamese tweeling
In dit artikel geeft Simon Verhallen tips voor de praktijk in de klas. Hij richt zich vooral op de samenwerking tussen docenten rond taalontwikkeling.
-
Nederlands is een vak, ook in de beroepsopleiding
De taalbeheersing van vmbo- en mbo-leerlingen is vaak beneden niveau. Variatie in het aanbod van Nederlands taalonderwijs kan de vaardigheid van leerlingen vergroten. De docent Nederlands is daarbij onmisbaar.
-
Taalwinst via stage
Leerlingen die nog veel taal moeten bijleren kunnen voordeel hebben van een juiste stageplek. Stages kunnen op verschillende manieren bijdragen aan de taalontwikkeling. In dit artikel krijgt u vijf didactische principes voor taalontwikkeling...
-
Taalcoach helpt collega's een handje
Een taalcoach is een aanspreekpunt, de expert, op het gebied van taal binnen een school. In de Campagne Leersucces is het meestal een docent Nederlands die zijn deskundigheid overdraagt aan de andere collega's. Wat kan de taalcoach betekenen voor...
-
Opbrengsten Campagne Leersucces vmbo-mbo
De activiteiten van de Campagne Leersucces zijn gedurende het hele traject gemonitord en de opbrengsten over de periode 2004-2008 zijn gebundeld in deze publicatie.
-
Leersucces in Beeld - de tekst
Leersucces in Beeld is een brochure met daarin achtergrondinformatie bij doorlopende leerlijnen, interviews, een dvd met praktijkvoorbeelden en kijkvragen daarbij. De tekst van de brochure is hier te downloaden.
-
Samenwerking vmbo-mbo bepaalt leersucces
Taalvaardigheid speelt een belangrijke rol bij leersucces. Wie vakteksten kan lezen en over het vak kan spreken en schrijven, begrijpt de vaklessen beter. Dat geeft voldoening en motivatie en zorgt voor leersucces.
-
'Schrijven voor het echie'
In het vmbo en in de mbo-opleidingen niveau 1, 2 en 3, moeten leerlingen taalniveau 2F bereiken. Docenten maken zich daar zorgen over, in het bijzonder de docenten van korte opleidingen zoals mbo-1 en 2. Ook docenten van BBL-trajecten van het mbo,...
-
De leerling aan het woord
Leerlingen die niet zo goed kunnen lezen, zijn zich daar vaak sterk bewust van. Zij proberen lezen zoveel mogelijk te vermijden. Hierdoor gaat de leesvaardigheid echter nog verder achteruit. Wat zeggen vm2-leerlingen hier zelf over en wat kunnen...